Länge sedan

Har inte känt för att blogga på ett tag men i dag bara öser det ner och jag e ledig så vad gör man!

Har varit på "läger" med Qarma och Yoga, har spårat nästan varje dag där. Så jäkla fin natur!!! Älskar sånna där skogar där man bara kan gå och gå och inte direkt komma fram någon stans. Härliga sandstigar som Yoga har kutat runt i som en galning, till och med Qarma fick tokspel och sprang så jag trodde att de båda skulle svimma! Känner att jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att få upp arbetsglädjen hos Qarma, ibland spårar hon som en liten ängel, men nästa gång kan hon vara helt kass. Vist det e en hund och inte en maskin men endå, förväntar mig endå att hon arbetar på och gör sitt bästa. Det där med spårkondition är lite av mitt dilemma, måste ju utmana henne man vill endå inte hamna i de där värsta svackorna när hon inte spårar alls.

Så här kan det vara:

Dag 1

400-500 m spår med 90 gradersvinklar och underlgsbyten, fem spårpinnar. Annan spår läggare. liggtid ca 1,5 timmar.

Spåret går perfekt alla vinklar går bra jobbar på superfint och tar alla pinnar utom en.

Dag 2

Liknande spår som dag ett men åter en ny spårläggare, kanske 100 m längre, byter ut två pinnar mot leksaker. Lite längre liggtid ca 2 timmar.

Spåret går katastrof dåligt, känns mest som fröken är ute på söndagspromenad. hittar inga pinnar fast jag kanske till och med ser att hon bara traskar rakt över den. 

Dag 3

LIknande spår som de andra dagarna fast jag lagt ut hennes spår själv. Kanske lite längre spår fats kortare liggtid, ca 1 timme.

Spåret går superfint bra motivation och säker i spårkärnan tar alla pinnar/leksaker utom kanske två.

Dag 4 

Vila

Dag 5 

Samma spårläggare som dag 2, ca 300m 

Spåret går sådär, följer spåret utan större entusiasm, plockat någon pinne. 

Detta är ett påhittat exempel men så här skulle det kunna se ut. Hon kan vara supertaggad efter en dags vila eller helt ointresserad, ibland kan hon spåra som bäst efter flera dagars svåra spår. Jag kan inte se något mönster i hennes "motivation" . Det som är mitt största "problem" är hur jag ska lägga upp träningen för att kunna öka hennes spårkondition utan att döda hennes motivation. 

Belöningarna

Qarmas belöning i spåret varierar, ibland använder jag hennes mat som belöning (kycklingvingar eller kycking halsar eller annat smanskigt) ibland är det gott godis som köttbullar korv eller leverpastej. Ibland blir det Cesar(burkmat) det brukar vara en hitt  men jag lämnar inga garantier!!! Leksaker som belöning funkar ganska sällan tyvärr inte ens på lydnadsplanen. Vissa dagar funkar lek super medans andra skulle jag kunna vrida kroppen ur led utan att hon skulle uppskatta mig...

Min fiosofi angående spår är ungefär såhär, jag har ingen plan som jag följer strikt utan byter strategi lite med tiden, men grundtanken är att jag bara vill att hon ska få gansk många olkia spår i bargaget, m a o kanske inte tillräckligt nogran med planeringen!?! Det där med att hon inte tar alla pinnar känner jag ingen större stress över just nu(det kanske kommer) det är bara det där med motivationen som jag skue vlja reda ut. 

Ja Yoga har spårat på bra under veckan, nu längtar vi till spår och uppletande helgen som kommer senare i höst!

På tisdag är det sista dagen för slyngelkursen :-(

Det possitiva med det är att vi återigen kan ta upp träningen på södertälje bk! Jag tycker det är synd att den är så sent men det är ju inte alla som får sluta kl15! (som om jag någonsin kommer från jobbet då)




 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Bilder?

2007-09-29 @ 16:42:12
Postat av: Madde

Lilla Yougurt spårade som som en ängel alla dagar förstår jag :-))))

2007-09-30 @ 07:58:04
URL: http://www.dobvoyage.se
Postat av: Maja & Selma

Synd att det var sånt skitväder igår, hade varit superroligt och träna lite med er! Nästa helg är jag helt ledig igen om det skulle funka för er då?! Jag vet inte hur Selma reagerar på apporter som inte luktar mig, vilket skulle vara intressant att se...
Knepigt det där med motivationen på Qarma, men spåra med oss nästa helg så ska vi nog lösa problemet:-)))
Tjingeling!

2007-09-30 @ 16:57:14
URL: http://www.selma.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0