on/off

I söndags åkte jag ut till södertälje bk för att titta på två av Reijas syskon som skulle koras, båda blev godkända!!! Även Tur ture från Daleos och Maddes Vix blev korade samma dag så vi stannade för att se de också! Alla blev godkända!!!

Så himlans irri, Åska (från Madde Dahlgren) korades också men den missade jag.  Men hon blev också godkänd!!!
Grattis grattis allihoppa!

I söndags träffade jag Johanna och vi åkte iväg till en park (försöker variera platserna man tränar på, har en tendens att alltid bli bk)

Eftersom fröken skurt har lite svårt med det här att kontrolera sin kropp(inte så konstigt kanske vid hennes ringa ålder) så gick hela passet i stort sett ut på on/off träning! Riktigt kul faktiskt.

Jag får känslan av att hon är lite överladdad precis i början av ett träningspass, och det är därför alla ljud kommer, fick jätte bra tips om att ändra hennes förväntningar runt bilen, eller platsen som "orsakar" pipen. Vi ska jobba på det under veckan och hoppas på underverk!!! Lilla hjärtat hon kommer undra vad som sker! Jag har ju fått för mig att jag ine skulle skapa för tydliga rutiner för att jag tänkte att det brukar resultera i höga förväntningar men med den här damne kanske jag måste tänka precis tvärt om, skapa tydliga rutiner och inte ge henne tillgång till det hon vill ha utan att hon ger mig det jag vil ha!!!  Ska hålla mig vid lite rutiner nu så får jag se om fröken fräken kan finna lugnet!

Tror ni att hundar kan komunisera på ett annat plan än att bara läsa kroppsspråk och känna av varandras kännslor osv? Det va så lustigt i dag, Yoga har ju varit med till skogen med dagishundarna medans Qarma har fått stanna på dagis för att hon har lite svårt för en av våra dagishundar men i dag var den hunden hemma så då tog jag med Qarma. Yoga har u blivit lite "mobbad" av en dagishund, eller snarare så tycker Yoga att han leker konstigt. Han springer efter henne och man får kännslan av att han bir lite galen för hon e så snabb så då biter han henne lite. Detta har Yoga i alla fall INTE uppskattat och tycker att han är allmänt obehaglig/läskig så hon har hållt sig till sina bästa polare Stella och Alice.

Så till poängen, i dag när vi åkte var det andra bananer. Qarma ville leka med Aron (det är han som Yoga tycker är läskig) och Aron tyckte att Qarma va läskig HAHA. Snacka om ombytta roller. Då passade Yoga på att jaga honom lite också!!! Det var som att tjejerna hade pratat i hop sig innan och Qarma sa typ - men hallå syrran det e ju bara en prickig pojke som försöker stöta på dig, honom fixar jag!!!

Det som var roligast av allt var att Aron försökte med det mästa fr att bi av med Qarma men hon är ju som en betongsugga... Han bet henne ganska ordentligt såg det ut som men hon bara stod där och iksom tänkte att jaha säg till när du är klar. En "vanlig" hund hade nog inte accepterat det beteendet, tror Qarmisen kände att den här killen vet inte rikigt hur man uppför sig runt tjejer!!!


Sen har vi porrisarna, säger bara en sak USCH va tråkigt att ha en hanhund som bara är intresserad av en sak... En av våra dagishundar väljer till och med bort köttbulle framför att få ukta på tjejerna som inte ens löper eller är i närheten av löp.

Tog lite bilder förra helgen får se senare om jag orkar lägga in de!

Yogas on/off träning går i alla fall just nu till såhär:

Någon får agera stolpe, och jag agerar störning eller tvärt om. Störaren är aktiv när Y är passiv, förblir hon passiv får hon springa dit genom att stolpen släpper henne, börjar hon pipa eller blir aktiv på annat sätt avtar störningen, när hon återigen är passiv börjar man om och om Y då förblir passiv får hon sin belöning = att springa dit.

Så jäkla effetktivt och hon förstod typ direkt, men det var endå inte helt lätt att kontrollera kroppen, men så får man ju inte heller glömma att hon e dobbis och bara 9 månader det e ju inte det lättaset att vara!!! Lilla gullise.

Vi gjorde flera liknande övningar och hon kommer sakta men säker förså konceptet sen kommer hon vara elithund på att behärska sin kropp!!! Det e ju inte illa! Jag har även kört lite koncentartionsövningar då jag egentligen kanske inte övar konentrationen utan belönar hennes attityd, jag vill under träning ha henne fokuserad på mig och "lagaom" aktiv. Det är såååååååååå roligt att träna med en hund som kan man kalla det "köper" mina tankar och metoder. Undrar om det skulle funka lika bra med alla eller om jag fått rätt hund för mig av ren ur! (och skickliget av uppfödaren förstås!!! om eller när jag ska ha en till dobbis så kommer den komma från Madde det e ju helt klart i alla fall! Hon ska vara svart och heta Satin hehe då kan jag kalla henne för satan när hon e jobbig!!! nä nu ballade jag ur) ((nu får inge sno det namnet bara)). 

Jag har en teori ang olika träningsmetoder, jag har fått för mig att det i allmänhet fungerar bättre generellt att träna genom att belöna önskade beteenden och ignorera oönskade beteenden. Alltså att de flästa hundar fungerar med den träningsmetoden medans den kanske mr traditionella kanske procentullet fungerar på färre hundar. Är det någon som förstår vad jag försöker få fram här???

Jag tro på att kontrollera hundens motivation, alltså det den vill ha, tex du får springa fram och lukta på den där fläcken MEN du måste gå fint i kopplet och vänta på ett varsågod för att få tillgång till den. Du får leka med ditt fynd i parken om du först rapporterar till mig att du hittat något, du kanske till och med får äta upp den halva korven med bröd som du hittat på gatan om du först låter bli och backar undan från den så jag kan se att den inte är allt för äcklig eller så får du en korvbit av mig eftersom du va så duktig!!! OSV OSV.  Vad vill din hund ha???  

Carina sa en bra sak vid uppbindningsträning, -Vad vill du att din hund ska ha för inkallningssignal på dig!!!  Det är helt rätt tänk tycker jag. Med andra ord vill hunden att man ska komma tillbak så måsten den betee sig på ett vist sett, sen att det inte alltid går att kontrolera sig och speciellt inte om man gör övningen för svår det är ju inte så svårt att för stå!

Med Qarma har jag den sista tiden bara tränat på attityd om man kan kalla det träning! Vi har bara belönat svansviftningar, hon kommer få slitage i svansleden!!! Har till och med fått till helkroppsviftningar!!! Det e inte dåligt! Men jag vet fktiskt inte hur jag tänkte innan, hur ska man kunna bygga ett hur utan en ordentllig grund??? Hur ska man kunna träna med en hund som inte förstått meningen med det hela???

I dag har jag även haft ett ordentligt snack med Qarmas husse, det e nu eller aldrig. Ta hand om din hund din drummel!!! Annars !!!! Annars skvallrar jag till Madde att du e en dålig husse och då får du med henne att göra!! Nä skämt å sido så blir det lite för mycket i bland med allt och dåligt samvete är det värsta jag vet. Inte för att jag egentligen ska behöva att ha det men endå, man vill ju vra så himla bra jämt och när man inte kan leva upp till sina egna förväntningr så kommer det.

I morgon ska vi träna igen med Johanna igen, då blir det mer on/off träning.
  


Baj!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0