Åhhh nej jag håller på att bli en klicker idiot!!!

Jag invigdes på allvar i klickerns fantastiska värld när Johanna började jobba hos mig för mer än två år sen, sedan dess har jag hållit på lite till och från med klickandet, gått en del kurser och klickat på. Men ju mer jag håller på ju mer inser jag hur bra det passar mig. Man behöver i och för sig inte använda sig just av en klicker men hela tankesettet bakom "klickern" tilltalar mig och jag måste säga att jag är ett levande bevis på at det faktiskt fungerar!!! Inte jag kanske men hundarna, jämför ju med Stella som endast tränades på "vanligt" vis och aldrig fick lära sig att tänka själv. Hur stor skilnad det blir på hunden när den förstår att den kan påverka sin situation genom at uppföra sig på ett eller annat sett. Så klart att mycket träning fungerar men just den här träningen fungerar bäst för mig.

Jag gick en klickerkurs på canis hundskola i början av året och kan inte påstå att jag tog det på alvar men nu i efterhand är jag glad att jag har kvar alla papper jag fick därifrån. När jag får en sekund över ska jag sätta mig och läsa igenom de och lägga upp en träningsplan! Älskar att ha en plan! Stackars Yoga, hon kommer få hörselskador av allt klickande!!! Funderar faktiskt på att gå hundinstruktör utbildningen som de håller men jag vet inte om jag vårag riktigt än, vill bli lite mer säker på klickern innan. Asså jag vill ha mer kunskaper innan jag ger mig på utbildningen för jag kan tänka mig att den kan bli ganska tung och hjärnkapacitetkrävande.

Till något helt annat så hörde jag på radion att brunögda(jag) är mindre smarta än blåögda, korta(jag) är mindre smarta än långa, kvinnor med små bröst(jag) är mindre smarta än storbröstade, osv osv, tyvärr stämde typ allt in på mig fast åt fel håll om ni fattar vad jag menar... Jag måste vara så korkad så jag inte själv fattar det!!!

Cleo var jag och hälsade på i går. Valparna frodas som bara valpar kan, de e jätte fina och tjocka. Cleo är en god mor. De andra hundarna får titta på valparna men de får inte komma för nära då blir hon sur och talar om det. Nu e det snart två veckor sedan de föddes, viket innebär att dete  typ 6 veckor tills hon kommer hem! Jippie jihu! Saknar gaphasen lite, fast inte så mycket som jag trodde. Jag har ju passat på att vara hundvakt en hel del också, man måste ju tänka på ekonomin!!! Och det är bra att passa på när lill fröken inte är hemma då hon alltid e den som kommer i kläm och blir mos när de stora hundarna röjjer!

Qarma är satt på ingen mat i matskål diet viket innebär att hon numera måste "förtjäna" all sin mat, kanske låter taskigt men det är helt ärligt det enda sätte jag kan få henne motiverad och anstränga sig. Varför jobba med matte för en sketen boll... Men om man e hundgrig kan det vara värt ett fotgående för lite torrfoder... Nä man får kanske köttbule då eller något annat smarrigt.

Jag har ett problem med hundarnas utfodring när det gäller att förtjäna sin mat. Hur gör ni andra som barfar??? Vill ju inte gärna ha vom och annat snubb i fickorna. Vist kan jag köra med extärn belöning till Qarma men Yoga fattar en så länge inget av det, kan ju bero på att jag inte lärt henne det än...

Nu ska jag flytta kyl och frys! Baj!

Kommentarer
Postat av: Jonis

Börja lär Yoga extern på en gång då:P Brukar gå blixtsnabbt...lägg ner belöningen, hunden i koppel, rör dig ifrån henne och klicka så fort hon tar ngt steg emot dig. Utöka. Kör "magneten" Då lär hon sig jobba ifrån en belöning. Kräv snabbare och mer engagerad rörelse emot dig. Belöna engagemanget! Puss på re´

2007-08-24 @ 09:28:18
URL: http://www.smultronrem.blogg.se
Postat av: FashionWay

Du är välkommen att bli medlem i www.FashionWay.se

2007-08-24 @ 20:49:26
URL: http://www.FashionWay.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0