I går Blev Qarma Korad!

I går morse åkte vi i väg för att kora Qarma. Korningen var på Vällingby bk och anordnades av Rottweiler klubben. Efter en hel del väntan var det äntligen Qarmas tur. Qarma kan ju ha problem med vissa män och ytterst få kvinnor. Tyvärr visade det sig att testledaren var en av dessa... Hon har svårt för personer som är det minsta lilla osäkra, det räcker med att de är lite tafliga med händerna eller liknande så märker hon det direkt. 

Så det första momentet börjar hon med att skälla ut den stakars mannen efter noter... Ja ja jag viste rean detta innan för jag gick med den första hunden som testades och såg hur han hantersde hundarna och hur han lekte. Tråkigt bara men rätt på något sett, hade varit spännande att se henne  med någon annan också och sett skillnaden men det är ju inte så det ska gå till och inte det man testar.

Andra momentet står man precis framför gruppen och så kommer det en ensam människa utifrån och hälsar på mig, jag var helnöjd med Qarmas reaktion vilken var lung hon stod och tittade på personen tog en sniff och lät mig sköta resten.

Jaga en gammal trasa var det dax för sen, Q var sprang iväg men intresserade sig mer för banans teknik än för själva trasan. Tror inte ens hon var framme och nosade på den. Ibland tror jag att just detta test blir så himlans fel för vi har ju övat sen hon var liten att INTE förfölja saker som rör sig, vi har tex arangerat med tex trasa och liknande som dragits iväg och lärt henne hur hon ska bete sig så det blir nog lite konflikt i frökens hjärna det såg nästan ut som att hon tänkte Aha de försöker lura mig att göra fel!!!! Det kan ni fet glömma att jag går på!!!!

"Haren" som försvinner ner i hålet var lite mer intressant och där kommer min förra tanke igen för den har Q aldrig sett innan så där var hon framme och undrade när den skule komma ut på andra sidan egentligen och när den aldrig kom torg hon tag i linan i stället, tror hon försökte dra ut den!!

Kommer inte riktigt ihåg ordningen men jag tror att det var vippgubben och den läskiga armen (raden av gubbar) efter det. Det här momentet blev så himlans struligt för efter jag sprungit började testledaren att dirigera om mig så väntan för Q blev ännu längre. Vet inte riktigt vad hon gjorde eftersom jag inget såg, men de sa att hon spang förbi vippgubben utan att bry sig men att raden med gubbar blev för läskig, jag fick ropa en gång och då sprang hon runt gubbarna.

Dumpen(oveall som flyget upp till ett utspännt läge. Q var frame på en gång och nosade och skälde å den fula gubben.

Skramlet, återigen lite tekninskt krångel, skramlet ska låta precis när man passerar men lät precis innan vi passerade. Q skällde till men så fort jag lockade på henne så var hon frame och nosade.

Social gubben, en person kommer ut från skogen längre fram å stigen på ett lekfullt sett ( måste säga att jag trodde att Q skulle skälla ut denna gubbe eftersom den är klädd i ett stort lakan och jag kan inte påstå att lekinviterna va helt hot lösa.....
Men nu förvånade hon mig och pändlade i och för sig mellan lekinviter och lite skäll och morr men jag hade ju trott något helt annat så här blev jag mycket possitivt överaskad.

Slädgubben, Detta är en hotfull gubbe som man dra snabbt/sakta mot hunden. Q förvånade återigen genom att faktiskt stå på sig även när gubben kom nära. Hon stod längst fram o kopplet och förklarade att hit kommer du INTE. Fram och nosdae på den ganska omgående när jag gått fram.

Skotten var inga problem men det viste jag också från innan.

Jag kan ju tillägga att jag nästan trampade på en huggorm på banan också. Om jag skrivit momenten i fel ordning så ber jag om ursäkt eller om jag glömt något så fixar jag det sen ska senare titta på videon så blir allt rätt sen!

I förgår kväll var jag och Jesica ute och la spår Q har inte spårat på evigheters evigheter så hon fattade inte mycket men jag ar endå nöjd för i går gjorde vi det igen med helt nya resultat hon tog upp spåret direkt men blev lite för ivrig och tappade bort sig... Hon var i alla fall med på vad hon skulle göra!

Nä nog med tex nu, nu ska jag åka till jobbet och skola in en vikarie, detta blir Yogas första resa till Dogstore!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0