Ska straxt ut men först...

Ville jag bara skriva lite, man måste ju passa på när bebisen sover!

??????? Jag vill ju att all hundträning ska vara rolig för hunden, jag vill ju att den ska tycka att min "lekar" är så pass roliga att den alltid är villig att ställa upp. Men om jag tex i skyddet kör hunden på agression i stället för föremåls intresse kommer hunden tycka att det är kul då????????????

Vilka bieffekter kommer jag få?????????

Jag vill ju i första hand ha en trevlig kompis i min hund och i andra hand en rolig tävlings kamrat, jag kan absolut tänka mig att tvinnga min hund till vissa saker som tex att den MÅSTE komma när jag ropar mm men annars ser jag ingen anledning att "tvinga" min hund till saker som jag vill.

Fungerar hunden inte till det jag vill får jag antingen accepera det eller köpa en till hund så resonerar jag. Jag är inte villig att ändra min moraliska (heter det så) värderingar bara för att få tävlings resultat.

Till poängen: Låt ingen annan bestämma över hur du vill köra din hund!!!!!!!!!!!!

Punkt slut!

Kommentarer
Postat av: Karin

PUNKT!!!!!

2009-05-12 @ 20:00:27
URL: http://karinofalcon.blogg.se/
Postat av: Carro

Välkommen till IPO-världen, här ska inte hundarna ha kul! Skitsamma om man får hypermonster i kopplet, det är bara ballt! Störst strypkedja vinner!



Ursäkta, men är mitt uppe i en konflikt med IPO-folk som bara inte kan med att hänga med i utvecklingen av hundträning, och minsta lilla någon säger "försvarsdrift", "lägga press" eller liknande så tänder jag på alla cylindrar ;)



Följer dig och Yoga med spänning. Kör på den linje som känns bäst för dig och din hund, och skit i vad alla viktigpettrar säger.



Kram Carro



Ber om ursäkt ifall det kommit tre kommentarer, datorn och jag är inte bästisar för tillfället...

2009-05-13 @ 00:06:49
URL: http://www.kontrollek.dinstudio.se
Postat av: Fanny

Asså det e inte bara i skyddet utan det var mest bará en tanke just om att kör hunden på det viset. Krav i stället för motivation, agression i stället för föremålsintresse mm det blir inte KUL och det är vell det man är ute etfer?????????? Eller hur???????

2009-05-13 @ 08:54:54
URL: http://qarmacleoyoga.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag hoppas du förstod att jag var ironisk i min kommentar ;)



Klart det ska va kul, annars vill i alla fall inte jag hålla på! Men tyvärr verkar ju många tycka att just köra hunden i aggressioner i skyddet, se hundarna tända på pisken (i IPO:t) etc. ÄR kul! Frågan är vad hundarna tycker i längden... I lydnaden samma sak, jag tror ärligt talat att många GILLAR att korrigera sina hundar, kanske känner att de måste hävda sig och ha makt över en annan individ? Alla har vi ju olika uppfattningar om vad som är kul.

2009-05-13 @ 20:39:56
URL: http://www.kontrollek.bloggagratis.se
Postat av: Carro

Såg ditt inlägg i min gästbok nu och håller med dig till fullo.

2009-05-13 @ 21:09:52
URL: http://www.kontrollek.dinstudio.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0