Summan av kardemumman

Men hur har det gåt med amningen?

Har ju tidigare nämt att det inte var helt kul att mata bebisen...

Elin hade ju inga som helst problem redan från födseln med att "hitta" bröstet. Hon sög sig fast som en igel vilket resulterade i att jag fick sår direkt. Även fast hon åt med "rätt" teknik gjorde detta fruktansvärt ont. Såren blev bara större och större och till slut gjorde det så ont att jag bara jag tänkte på at jag snart skulle behöva amma bara ville dö. Som tur va fick jag till slut rådet att pumpa ur med en brsöstpump och låta brösten vila från den lilla fästingen! Det tog flera dagar innan jag vågade försöka igen och då pumpade jag igång brösten först innan tjejen fick äta. Så efter mycket lidande insåg jag att jag fått svamp i brösten (hur äckligt låter inte det). Fick massa bra tips (och enkla) om vad man kan göra hemma själv. Bikarbonatvatten lättade symptomen massa men till slut behövde jag riktig medicin. Symptomen som jag fick var röda svidande brännande bröstvårtor och vårtgård, smärta i bröstet och ända bak på ryggen. Nu när jag har  fått ordning på allt detta kan jag ju tillägga att svampen gör att såren inte ville läka.

Nu har i alla fall allt löst sig med amningen och jag är glad att jag kämpade på! Säger till alla som är i "kämpar perioden" att det går över, det blir bättre! Jag lovar.

MEN, nöj dig inte med bvc´s vanliga råd. Har man superont finns det alternativ. Pumpa och ge på flaska en period, kolla upp att du inte har fått någor "fel" som svamp, mjölkstockning, bröstböld eller annat. Smörj brösten med Bephanten salva eller annan inte bara bröstmjölk som de rekomenderar.

Elin äter fortfarande som en fästing och häromdagen lyckades hon under ett obevakat ögonblick göra ett ordentligt sugmärke på mitt ena bröst...

Sen har jag ju även fast hon går upp i vikt jätte fint oroat mig över att jag inte skulle ha tillräckligt med mjölk. Men den oron får jag ju lägga ner.

Mitt sista tips är att försöka amma ofta. Eller så ofta bebisen vill äta. De där 4 timmarna som de rekomenderade förr e ju bara helt fel tycker jag. Ge ungen mat när den vill ha.

Elin äter ofta på morgonen och på kvällen. Så har hon ett längre uppehåll på natten och ett mitt på dagen! Fungerar super tycker jag! Hon somnar kl23 och vaknar ca 5 igen, äter sen sover vi till typ 8 halv 9.

Juste, mitt absolut största misstag och tips till er andra är att se till att sova så fort du får chansen i början. Det gör mycket ondare när man är trött. MYCKET ONDARE. Pappan får passa upp på en de där första 10 dagarna. Man behöver återhämta sig efter förlossning oavsett hur bra den gick. Det kräver också en hel del energi av kroppen att ställa om sig. Så alltså SOV SOV SOV, med gott samvete. Be om hjälp med saker som måste göras tex hundpromenader mm så samvetet inte tyngs av sånt. Kan vara bra att redan innan bebisen kommit planera in att någon kan hjälpa till med hunden/hundarna mm. Jag hade dåligt samveta för hundarna hela första tiden och det gjorde ju inte livet lättare direkt.

Gör inte saker som du inte vill. Åka runt och visa upp bebben mm. Vill folk träffa bebisen får de faktiskt komma till er. Kanske ta med fika/ mat för att underlätta.

Jaja, första gången gör man ju alla misstag och om det blir någon nästa gång så bvet man bättre!

Nu tycker jag att det gått ganska smidigt trots allt, det enda som egentligen tyngt den första tiden var ju att amningen inte riktigt ville fungera. Men tjockskallig som jag är så löste det sig. Ibland lönar det sig att vara jag! hahahahahah

Tränade med Yoga i går i hästhagen.
Skulle öva fot... Det var ju ett tag sedan sist... Vad är fot undrade Yoga... Inga kommentarer.
Annars har hon en härlig attityd att träna nu = överladdad
Saktagåendet går framåt i alla fall!

Nu måste jag dra, ska till bvc kl15 väga mäta mm!

BY BY

Kommentarer
Postat av: Emma som inte vill amma

Har nu skickat detta inlägg runt bland oss gravida på jobbet. ska spara detta tills det är dags för mig.... Köpt barnvagn nu. Urban Jungle såklart. Sjukt dyr men sjukt fin!!!



Hoppas allt är bra annars. Kram, kram

2009-01-27 @ 16:54:22
Postat av: Emma

Sök söndag kl 10. Nacka golf. Jag kan hålla bäbis! :-)

2009-01-27 @ 18:15:20
Postat av: Arandur

Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-01-27 @ 18:21:48
URL: http://aranudr.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag är stolt över dig och beundrar din styrka! Bra gjort med amningen! Krama Elin från oss! M

2009-01-27 @ 19:34:07
URL: http://ungaronarcisso.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!!

Guud va söt hon är lilla Elin! Vill träffa henne i verkligheten snart ju!

Att träna ihop nån dag tycker jag låter jätte trevligt! Jag hör av mig på telefon så planerar vi in nått:D Kram therese

2009-01-27 @ 22:15:18
URL: http://dobvoyageina.blogg.se/
Postat av: Maud

Jag blir så glad när jag läser detta inlägg!!!!

Vad skönt att du orkade hålla ut med amningens jobbiga period, nu blir det ju bara bättre för varje dag ellerhur? maten är ju alltid med och lagom temperatur mums tycker Elin!

Duktig tjej som sover så många timmar på natten, så ni får vila ut också. Kramar till er alla Maud

2009-01-28 @ 19:14:41
Postat av: Emma

Har också planen att "köra på" hundarna. Blir nog inga problem med Plexus men när jag skulle göra samma sak med Affe och skidorna så blev han ju ursinnig. Inte på mig, utan på skidorna som hade mage att köra på honom sådär. Så då skulle han ju äta upps kidorna. Så jag tror jag kommer ha en piraya hängandes i vagnen i början. :-)



Försöker köra sök varje helg så det blir säkert helgen efter. Jag återkomemr om det.



Går på semster 25 mars. 7 1/2 vecka kvar bara. Nedräkning! Ska bli såå skönt! Jäklar vad det ska tränas hund då! då får vi ut och gå med hundar och barnvagnar. Du med Elin i och jag med en nalle i min. :-)

2009-01-29 @ 19:43:39
Postat av: Ann-Louise [En bulle ur ugnen]

Gu vilket bra inlägg och bra kämpat! Jag hade avlidit om jag inte hade hittat andra alternativ än "härda ut, smörj med bröstmjölk och vädra dom". som jag fick höra överallt... :)

Kram

2009-02-01 @ 22:10:22
URL: http://annlouise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0