MH och Daleos läger!

I fredags var jag ledig och åkte till gnesta då Qarmas uppfödare fixat ihop ett läger. Vi började med att valla en uppletande ruta och alla hundarna fick leta lite. Nu känns det som jag fick lite bra tips bland annat av Emma just med att hon ska få vinda in föremålen mycket mer!

Efter uppletandet var det dax för spår, Sussi la ut Yogas spår och jag la ut Wiggens spår. Yoga spårade på bra och tog apporterna duktigt!!! Efter lite mer än halva spåret måste någt vilt ha korsat för Yoga bytte spårteknik totalt och bara ångade iväg som en galning. Det var nyttigt att se hur anorlunda hon spåra när det va "annat" spår. Bra att veta till framtiden!

I lördags åkte jag och Kim och hundarna till södertälje bk för Yogas MH test. Nu är hon testad och godkänd på skottet!!! Jippie jihu!!! Jag är mycket nöjd över hennes "resultat" och det verkar som hela kullen gjorde bra ifrån sig vilket alltid är kul speciellt om man skulle få för sig att ta valpar i framtiden(jag kommer inte det men kanske någon annan??hihi man vet ju aldrig) Nu hoppas vi på att alla i kullen får bra HD reultat också och att Birrans omröntgen ger henne det resultat hon ska ha!

Ilfart tillbaka till lägret där vi missat uppletandet :-(  men det var dax för lydnad. Jag personligen är ju emot att locka och plocka för mycket på hunden utan jag vill ju att den skall "be" om att få jobba. Men då jag tycker att jag har en dålig kontakt under fria följet bad jag om tips och fick just det tipset att locka med henne. jag provad och vist gick det bra! Det enda jag måste se upp med då Yoga är kedjeexpert är att hon inte får tro att det är så det ska gå till alltså titta bort för då blir matte lite roligare. Men samtidigt så får jag ganska många tilfällen att belöna rätt beteende vilket jag deffenitivt tror på! Ska vara snabb på att minska retningen.

På em var det återigen dax för uppletande och då fick vi möjlighet att vinda lite!!! Synd bara att vinden inte vill vara med oss... Men nu vet jag i allafall precis gur jag ska göra. Fick också bra tips om hur jag ska belöna!

Spåret i dag söndag var återigen lärorikt, det var madde som la ut det och det var tre apporter och en cesarburk som slut. Yoga fick inte direktpåsläpp som vi brukar utan fick öva sig på upptag!!! Vet inte om det var ren tur att hon tog rätt eller om hon har förståt vilket håll man ska gå åt dem rätt blev det i alla fall!!! Vi övade ju på påsläpp i torsdags då fick hon sex stycken "påsläpp" som belöndaes med klick och godis om hon tog upp de och följde åt rätt håll. Tror hon tog fyra eller fem åt rätt håll och ett av de markerade hon inte alls så det var ju ganska bra! I alla fall tillbaka till spåret i dag, det var lagt på äng och jag tycker hon spårade på bra, första apporten markerade hon bara sen sa jag typ - men va va det där, och då tog hon den. Nästa apport tog ho bättre. Konstigt att hon tvekade då hon aldrig har haft några som helst betänkligheter tidigare, måste varit för att det var madde hihi!  Sen hade jag och Madde lyckats korsa varandras spår och då tog Yoga direkt upp mitt och ville flölja det... Ledde tillbaka henne och då tog hon upp maddes igen, kommer inte ihåg om den tredje apportenkom efter först "avledningsspåret" men jag tror det. Andra gången vi korsade varndra var hon jätte snabb på att analysera och valde att ta Maddes spår!!! Sen kom Cesar burken! Bra avslut! Fick tips där också ang belöningen och de köper jagmed hul och hår! Ska verkligen tänka på det.


Jag la ut 4 upptag til Madde och det två första gick superbra!!! Sen kom katastrofen... Liten tog upp spåret jätte fint men jg trodde att det gicktyp nästan tio meter längre bort så Madde stoppade henne. Ja ja va ska jag säga, jäkligt klantigt av mig och jäkligt irriterande då hon haft problem det detta. Jag la ut två till upptag till Liten och denna gång försökte jag verkligen titta på allt runt omkring så det INTE skulle bli fel. Som tur gick det jätte bra och Liten tog båda spåren jätte fint! Kontentan är att av alla försök hon fick så tog hon spåren åt rätt håll, sen blev det ju tyvärr ingen förstärkning på det ena men det verkade inte ha lämnat allt för djupa spår(tur för mig!!!)

Eftermiddagen spenderades återigen på plan och denna gång blev jag komendarad vilket alltid är nyttigt. Vi började med en katastrof platsliggning. Sjukt irri att det de senaste gångerna verkligen inte gått som jag velat under platsliggningen. Hunden brevid Yoga reste sig och drog en rejäl repa... Yoga reste sg då också och kom till mig. Vill typ strypa den nedrans rottisen men men det var ju inte dens fel. Jag försöker se det som att ingen större skade e skedd hon blev ju inte påflugen eller liknande men det hade ju varit skönt att få en bra platsliggning nu innan tävlingen. Den förra med många hundar va ju det samma fast värre då gjorde ju hunden brevis henne utfall efter utfall... Trist med sånna hundar. Speciellt när det "förstör" för ens egen träning. Bra på ett sätt, då bhöver jag inte få så dåligt samvete om Yoga förstör för någon annan!!! hahahahahahahaha

Nu fick jag trötthets attack så god natt!


Kommentarer
Postat av: Emma o Plexus

Hej, hej.
Tack för en trevlig helg. Ett stort lycka till inför tävlingen. Det jag såg av lydnaden när jag tjuvkikade såg ju toppen ut. Det kommer gå kalas!
Hoppas vi ses snart. Kanske vi kan få till en sökträning?
Kram ,kram.

Postat av: Karin

Så roligt att det gick bra på MH testet. Önskar jag va med och tittade på.. Men men.. man kan inte komma ihåg allt i hjärncellen.. Ses imorgon.. Dags för kurre! Pööss

2008-04-14 @ 23:02:58
Postat av: Maja & Selma

Grattis duktiga Fanny och ännu duktigare Yoga!:-) Det gjorde ni otroligt fint! Super-duper-snyggt fotgående!!! WoW!

Selma skickar en puss till Yoga som skänkte sitt vinstben till henne:-)

2008-04-16 @ 22:47:22
URL: http://www.selma.cybersite.se
Postat av: Madde

Grattis till fin fin debut på tävlingsplanen :-)))Ni är så duktiga och det är KUL att se er jobba ihop!!
Syns ikväll!
Kram Madde

2008-04-17 @ 10:33:23
URL: http://www.dobvoyage.se
Postat av: Anonym

jaa men det kommer nog gå bra :) Vi ska ju tävla rapporten på Botkyrka, så vi lär ju ses!

jag råkade förresten tappa ner en av era KOM-radios i vattenskålen... :( hahahaha!

Massa kramar

2008-04-17 @ 10:55:09
URL: http://www.freaklechics.se
Postat av: Ammi

GRATTIS till en fin lydnadsdebut! Lycka till framöver :)

2008-04-18 @ 12:25:09
URL: http://www.knorrsvans.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0