Back on track!

Äntligen börjar jag känna mig som en människa igen!!! Tror att det märks också, det känns i alla fall. Jag tror att den som uppskattar det mäst är Yoga, hon gillar INTE när jag är "konstig" hon vill ha sin vanliga matte. Samtidigt har det nog varit bra för henne att få känna på lite "real life" också. Man kan ju ite alltid vara på topp när man tränar/tävlar och det är ju något hon måste vänja sig vid.

I går spårade vi, la sammanlagt tre spårupptag två som hade slut ganska omg och ett som fortsatte i ett appespår. Alla tre spårupptagen gick i stort sett som jag vill!!! Hon tog rätt håll direkt. Men herre gu va det e svårt att lägga spårupptag bra, man försöker se vart ma ska släppa på och vart man gått men sen när man går så ser det helt annorlunda ut. Kim gick ut det ena och det var betydligt lättare att komma rätt eftersom jag såg när han la ut det. Yoggi spårade i alla fall precis som jag vill att hon ska spåra ca 90% av spåret vilket är mvg tycker jag. Det var vid en vinkel som hon virrade lite, men med tanke på harbeståndet på ängen så är jag otroigt nöjd. Mitt under spåret är det en harjävle som ställer sig på bakbenen och spanar ut över ängen...Som tur va såg eller kände inte Yoga den, jag kan ju inte hantera situationer som jag inte har en plan för och jag kan ju ätt erkänna att jag hade blivit aningens irri om Yoga hade fått syn på haren och däefter inte spårat vidare även fast jag vet att detta var en jätte svår störning. Ska tänka ut en plan till detta då det säkert kommer hända någon gång.

Spåret i dag ängnade jag bara åt upptag och i dag gick det sådär, jag la u tre stycken. Det första ville hon kolla av lite för mycket åt fel håll tycker jag men sen tog hon det jätte fint rätt utan att jag tror jag styrde. Andra upptaget var det samma visa men denna gången snöade hon totalt in åt fel håll, jag har gjort så att jag bara står och håller i tills hon tar rätt, då håller jag också emot men när hon "kämpar" åt rätt håll går jag med. Tredje tog hon direkt åt rätt håll!!!

Selma spåread också och det är tycker jag stor skilnad från först gången jag såg henne på äng. Vist vill hon kryssa aningens mycket men det bara att hon fått upp ett ordentligt intresse gör ju hela processen betydligt lättare!!! Duktiga och AMBITIÖSA Maja kommer ge Selma massa tilfällen att slipa sin spårteknik så jag e inte ett dugg orolig inör appelen!!!

Vi tränade lite lydnad i dag också och vist känns hon fortfarande lite som en potatismos hjärna men det känns endå som at jag kan se ljuset i tunneln plus att jag läste i niina och kenths bok där det står om just "könsmognad/unghunden" att det inte är helt ovanligt att de hamnar i perioder då de känns svårtränade och lite trötta, lägg till en skendräktighet på det så kanske man kan förstå varför fröken har varit som hon är, dessutom en matte som inte riktigt har alla häsarna hemma så blir det ju inte direkt något vinnande konsept.

Jag har ju gjort om Yogas platsliggning då jag tror att hon fått för sig att platsen på det "gamla" sättet har fått dåliga/fel assosoationer, för mycket har hänt under platsen på för kort tid (hundar som rest sig/rusat iväg/gått fram mm plus att hon blev ordentligt skrämd också av den där sablans hunden som rusade ut från skogen bakaom henne med en ännu galnare matte...  Så nu blir det ny platsliggning, jag har tidigare tränat den som ett passivt moment, Yoga har fått ligga som hon ville bara hon låg(på ena skinkan och med ena tassen invikt) men nu ska jag efter tips från Niina träna henne aktivt och belöningen får INTE komma från mig. Det ska alltid vara en extärn belöning. (Maja, påminn mig om jag skulle få för mig att ändra på detta) Nu gäller det bara att träna in ett bättre läggande vid sidan så hon ligger som jag vill. Jag har ju typ bara tränat ligg från stå, haha undrar om det var för det va det som va svårast att få till med Stella. Snacka om att vara livrädd för att få samma problem iigen men inte komma ihåg att också träan det som gick lätt med den förra hunden (typiskt mig).

Vi testade också en lite tyngre apport, tror den väger 1 eller 2 kg, det var vid första försöket liiite svårt men efter att hon burit runt den lite var det inga som hels problem!!! Duktiga Skurt!

Nä nu tar jag kväll det är ju en dag i morgon också!!!

Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Maja & Skutt-Selma

Tack för den fina komplimangen! Du är duktig och ambitiös du med, för om inte jag har helt fel så är du ju med alla gånger som jag tränar:-))

Nu får man passa sig för nu är Yogurt back in town! Ut ur dimman och in klarhet!

Hej svejs!

2008-05-11 @ 18:25:35
URL: http://www.selma.cybersite.se
Postat av: Madde

Halloj!! Tack för Grattis, jag är löjligt glad för titeln :-))))Vi har ju varit nära några gånger både jag o Ella, samt jag o Åska he he så nu var det dax!!
Åska hälsar till lilla syster yster att hon hoppas att få lämna vidare titeln inom familjen nästa år ;-))
Lill killen hälsar att han ser fram mot att vara på kollo hos er ;-))Just nu har han brottningsmatch med Face i hund sängen.....hm...Gullis!
Kram

2008-05-12 @ 07:24:27
URL: http://www.dobvoyage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0