Motivation!

Motivattion är ju grunden i all hundträning, men vad gör man när ens egen motivation är som bortblåst???

Man vilar i en vecka och tvingar sig själv att INTE träna hund, inte ens det minsta lilla!!!

Resultat:  MOTIVATION!!!!

Jag vill lägga ut en stor begärna på HJÄLP!!!

Jag har ju som jag säkert tidigare skrivit vissa problem med pip, skulle gissa att det är frustartions pip. Jag har stora problem att för mig själv lägga upp en plan.
Min tanke hittils har varit att hon inget får göra när hon piper, och därav bode förstå att håll klaffen så händer det roliga saker piper man händer inget eller så får man inte vara med längre (timout). Har hållit på med detta nu i säker flera månader utan större resultat.

Min andra tanke är att vänta inte bara tills hon är tyst utan också i rätt sinnesstämning, försöka se till att hon aldrig hamnar i "fel" kännsloläge vilket är ganska svårt då fröken iband är laddad redan när man öppnar bakluckan...

Nu har jag börjat tvivla på mina metoder och undrar om det finns någon där ute i cyberspace som kanske också har dobermann eller annan "lätt nervös lagd ras" hihi, kanske inte nervös lagd men lite va ska man kalla det, "mycket" ras??? Nä hon e inte särskilt nervös men ibland får jag kännslan av att hon inte riktigt vet vad hon ska göra av sig själv och då kommer det piiiiiiiiiiiiiiiiip.

Att jag ska göra allt klart och tydligt för henne har jag ju förståt, hon älskar att veta vad som krävs av henne, det märks verkligen vad jag har tränat mycket på enda från att hon var liten, och de sakerna är hon mycket trygg med. Tex bilen. I dag när vi kom hem efter träningen så ville hon inte hoppa ur!!! superbra tycker jag att hon är sååå trygg i bilen att hon väljer att ligga kvar och vila när hon är trött. För det var verkligen det hon gjorde, luckan var öppen, burdörren var öppen men Yogi låg kvar och bara tittade på när jag gick ner och stängde grinden! (okej hon är jätte trött i dag också, men endå!)

Men min fråga är: Tror ni att pipet kommer "gå över" med tiden/åldern även om jag kanske inte övar det på något särskilt vis eller borde jaglägga all energi på att få henne i rätt "tränings stämning"?????

Nej nej, jag är inte alls nojjig och överanalyserande!!!! åhhhhhhhhh ni skulle bara veta vad som försigår i denna hjärnan... Psyket nästa!!! Närå men nästan!!!! Madde va har du sålt till för dåre!!! Undrar om man kan gå in någon stans och se eventuella valpköpares journal innan man säger ja till ett köp. Haha nä nu spårade jag ur!!

Qarma lillgumman får just nu en rimadylkur, har varit ovanligt sur mot de andra hundarna under en period så jag rådrågade andra Madde(Qarmas uppfödare) och vi kom fram till att hon skulle få en kur, blir hon inte bra så blire sjukan igen, hon ska också få träffa kiropraktorn nästa vecka, får vi se vad hon säger. Va ju inne med henne för kanske 1,5 år sen då hade hon en lite inflamation i ryggen pga att ryggen belastas anorluda efter opperationen(korbanden) och då sa de att om detta återkommer så kan man gå in och opperera detta, jag tycker att det låter läskigt men det avr tydligen inte alls något stort ingrepp. Vi håller tummarna att det räcker med rimadyl och kiropraktorn. Det känns som att rimadylet har gjort lite effek i alla fall, vist det är smärtstillande och hon svarade direkt efter typ första tabletten=någonstans har hon ont, men då vet jag i alla fall att hon inte håller på att bli en surkart utan har haft anledning till sina mindre trevliga uttalanden. Plus att då är det bara att se till att det onda försvinner! Det är inte helt lätt att bo med en galning heller, jag tror att Qarma längtar lite i smyg tills Y blir vuxen. Hon låtsas att hon orkar med men ibland ser jag på henne att hon tycker att det e ganska skönt när matte eller husse tar bort odågan från henne så hon kan vila! Ibland tror jag att Qarma i smyg sätter igång Yoga så att någon av oss ska komma och "rädda" henne! Smart tjej ni vet!

PUSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!

Kommentarer
Postat av: Madde

Jag tror inte att det går att få henne helt tyst! Hon är ingen tyst hund. Både mamma o pappa har mycket ljud för sig. Jag kallar det prata :-) Till skillnad från tex A kullen där också mamma är tyst som en mus alltid. Man kan tro hon är stum ibland lika så Åska.
Det är lite av Yogas personlighet, jag bryr mig inte om Face låter,förutom om det kommer mitt i arbete det vill jag inte ha!!Men det brukar det aldrig göra utan möjligtvis innan vi sätter igång på riktigt!
Jag tror att det är svårt att korrigere bort det...Vilket det blir om du slutar med allt kul så fort hon låter...
Däremot så kanske du behöver värma henne, så hon får blåsa ur sig lite innan träning om hon laddar på för mycket!
Jag ser ju hellre en unghund som laddar på för mycket, ist för en hund som inte vågar ladda alls...
När får hon låta ? Det måste hon ju få nångång även ihop med dig, inte bara ihop med andra hundar.
Tjing!
Madde

2007-12-05 @ 08:54:17
URL: http://www.dobvoyage.se
Postat av: Maja & Selma

Hej!

Jag tycker ju i och för sig inte alls att Yoga piper så mycket. Är ju inte med Yoga lika mycket som du förstås, men vem var det som pep ner till Borås?(Selma) Sen tror jag, att allt sånt där pip och snurr lugnar sig med åldern. Yogis är ju en bäbis med vuxenkropp, eller i alla fall en fjortis...ha ha ha. Jag tror att Yogis mamma får stoppa fetvadd i öronen och luta sig tillbaka med ett glas glögg!

Selma hälsar och säger:"........................." (Hon pratar så tyst så jag hör inte var hon säger...he he he)

2007-12-06 @ 22:27:11
URL: http://www.selma.cybersite.se
Postat av: Therese

Tack för raderna i bloggen.Tror jag varit inne på din sida innan o sett att du hade en som hette qarma också lite coolt.Bor ganska långt från strömsholm men det är en vetrinär därifrån som opererat henne tidigare som heter Ole frykman och det blev jätte bra,men nu är det inte så bra längre och det är 2 år sen.Qharma har haft osteokondros i hasleden och det går inte göra något mer åt det. Mer än sällskaps hund och vila. Och det passar inte min hund riktigt då hon är lika aktiv som en dobermann och hon går verkligen inte stänga in i en lägenhet och aldrig få vara lös och inte träna. Hon blir galen då.. Men tack ändå för tipset!Det är riktigt tråkigt..Lycka till med dina hundar!! Ha det bra!Hälsningar Therese Milo & Qharma

2007-12-06 @ 22:52:09
URL: http://www.milooqharma.se
Postat av: Therese

Tack för raderna i bloggen.Tror jag varit inne på din sida innan o sett att du hade en som hette qarma också lite coolt.Bor ganska långt från strömsholm men det är en vetrinär därifrån som opererat henne tidigare som heter Ole frykman och det blev jätte bra,men nu är det inte så bra längre och det är 2 år sen.Qharma har haft osteokondros i hasleden och det går inte göra något mer åt det. Mer än sällskaps hund och vila. Och det passar inte min hund riktigt då hon är lika aktiv som en dobermann och hon går verkligen inte stänga in i en lägenhet och aldrig få vara lös och inte träna. Hon blir galen då.. Men tack ändå för tipset!Det är riktigt tråkigt..Lycka till med dina hundar!! Ha det bra!Hälsningar Therese Milo & Qharma

2007-12-06 @ 22:52:24
URL: http://www.milooqharma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0