Vart f.n är kameran...

Ni som känner mig kommer antagligen dra en djup suck och tänka - När ska hon börja organnisera sitt liv egentligen... Säger bara en sak det e inte kul att vara slarvig/tanksprid/förvirrad, börjar tro att jag har demens.  Nä så illa e det inte men nästan.

I dag tog vi sovmorgon!!! Behövdes verkligen. Har inte sovit mer en 6 timmar någon natt de senaste 2 veckorna och det fungerar inte för mig. Så i morse tog jag igen mig. Så skönt.

Packade med mig massa korv och leksaker och tog bilen bort till stubbåkern, vill passa på och träna så mycket som möjigt när man för en gångs skull inte har andra bestämda saker att göra,

Jag och Kim och hundarna gick en ganska lugn promenad medans hundarna var helt vilda, Yoga har duracell baterier inbygda det är jag helt övertygad om. Det tar aldrig slut, lite svårt att veta när hon är övertrött och bara varvar eller när det är energi som behöver komma ut.

Jag "tappade" lite saker på vägen som jag tänkte se om hundarna hitade på tillbakavägen, det blev ju lite konstigt eftersom det blev som bakspår men vi hade också motvind och det var det som var lite gran min tanke med det hela, lite synd bara att jag inte tänkte till mer innan så vi inte skulle tagit det i bakspår men det är lätt att vara efterklok... Ja ja, lilla underbarnet hittade flaskan direkt och blev så himlans glad så hon var tvungen att springa flera stora ärovarv med den *suck*. Måste komma på något för att träna in bra avlämnande för hon vill så gärna ha sakerna för sig själv. Hon hittade Qarmas sko också och då var jag förbered med en plan. Så fort hon har grejen i munnen och vänder mot mig så börjat jag backa ifrån henne så hon verkligen måste kämpa sig till mig och det verka funka. Ska prova det ett tag nu så får vi se om det ger ett bestående resutat, sen får jag ju träna kontrolerade avlämnanden vid sidan om. Nu säger jag bara loss så får hon släppa den på marken framför mig. Däremot har jag varit nogran med att aldrig säga loss om hon inte håller i den ordentligt. Hon måste hålla i även om man kanse stör med en godis och det funkar oftast, släpper man blir det inget loss och ingen belöning, men det e ju när jag tränar separat, annars så har jag varit glad bara för att hon kommer in med grejen och at hon överhuvudet taget jobbar så bra!

Qarma roade sig med att äta massa rådjursskit SÅ JÄLLA ÄCKLIG, rullade sig i det också... Ja ja tur att man älskar de annars hade hon fått sova på nedervåningen(knappast va). Han stoppa henne i tid så hon fick inget på sig hon är ju inte så bra på att sikta.

Jag och Kim band hundarna vid varsit träd och valade en uppletande ruta som blev lite sne och vind men vad gjör det, hundarna klagade inte i alla fall! La ut 6 saker och tänkte ut hur jag skulle lägga upp det. Yoga är ju typ bara tränad tre gånger innan och jag funtade på om jag måste visa henne vad det handade om. Hon hade ju sett att vi gått runt där och vallat men endå jag var osäker på om hon skulle fatta. Men man måste ju chansa. Jag tog med mig henne in en bit i rutan (1m kanske), fick vänta en bra stund innan jag kunde säta på henne tjänste täcket för hon var ganska exalterad och pep...tjöt gnällde skrek kunde inte vara stilla, jag vet va Johanna hade sagt - då blire inget om man inte kan hålla sig i skinnet!!! Men jag kunde inte låta bli, väntade i alla fall tills hon lugnat sig ordentligt. På med täcket och satte ner henne skickade och hon sticker iväg och jobbar!!! Asså va e det här??? Jag blir så stolt! Det tog en stund innan hon hittade nått men när hon gjort det kom hon så glatt mot mig, spreng förbi och tramsade omkring med flaskan som hon hittade. Men jag är jätte nöjd endå, det är ju själva uppetandet jag är ute efter. För att utmana ödet så samlade jag ihop henne och skickade henne igen och åter igen satte hon av och jobbade! Denna gång hittade hon en sak nästan direkt och kom in med den mycket bättre! Skickade en sista gång och nu var det ingen tvekan om att hon hade full koll på bad det var som skulle göras! Så häftigt att hon orkar jobba så länge fast hon är så ung och Dobermann, inget illa om rasen men det där med minne/konsentrations förmåga som en guldfisk brukar ju tyvärr stämma. Nu va jag elak, men Stella blev liksom inte "rolig" att jobba med förens hon var äldre(kan ju tillägga att jag tränade henne helt anorlunda också så det kan ju ha en hel del med det att göra). Belönade i alla fall jätte mycket och så fick Kim håla i henne medans Qarma fick leta upp resterande saker.

Qarma viste direkt va det var som skulle göras hon hade ju sett på när Y letade så hon satte av direkt. Jag var rätt nöjd med hennes val av väg också gick rakt ut och letade, missade däremot saken som låg på vägen ut så jag tror hon glömde att sätta på näsa direkt men men hon följde min dirigering och jag har inte tidigare direkt använt det i letandet. Vi leker ju ganska mycket dirigering i vatten, och ibland med matskålar och då är ju alltid belöningen i "slutet" så det e en ganska bra tanke att jag måste variera att även fast man ska gå ut på ett rakt och lång skick så kan det finnas saker på vägen!!! Jag var i alla fall supernöjd med hennes prestation! Qarmisen, hon känns lite sliten i kroppen, tror hon behöver Yoga semester... Det är inte lätt att hänga på en dobbis i sina bästa månader!

Får se om det blir någon träning i morgon känner mig inte helt kry, men det kan ju vara rester av trötthet från de senaste veckorna. God natt!

(vet inte varför det blev sånhär text och varför den e så stor lyckas inte heller fixa det... sorry)


Kommentarer
Postat av: ida

Tack =)

2007-08-19 @ 10:36:14
URL: http://.valter.webb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0