Massa att skriva om!

I onsdags kväll bad jag jag kim gå ett spår till Qarma och beskrev lite snabbt vart jag ville att han skulle gå, när spåret legat en stund fick Kim beskriva vart han hade gått in och så gav vi oss iväg. Jag brukar i vanliga fall alltid vilja att den som gått spåret ska gå med så att man vet om om hunden går rätt eller är helt ute och cyklar, men jag får nog vara glad om jag lyckas få Kim att bara lägga spår. Nu till det vesentliga, Qarma tog upp spåret bra och följde det nogrant. Qarma stannade upp vid den första pinnen men var på väg att fortsätta så jag bromsade henne i linan (JAG VET MAN SKA INTE STYRA HUNDEN) och väntade några secunder för att se vad hon gjorde, och vet ni hon plockade den!!!!! Jag brukar ju alltid tjoa av glädje när hon hittar pinnarna och detta har resulterat i att hon inte plockar de förens jag tjoar... Kan ju tillägga att jag så fort hon plockade den och kom med den belönade som en tok. (Cesar i små förpackningar är suuuuuuperbelöning) Så åter till spåret igen, detta var första gången som jag medvetet hade två pinnar som skulle hittas, brukar ju alltid lägga ut en reserv pinne ifall man slulle missa den först. Men denna gång tänkte jag att vi måste ju avancera plus att jag ville se om min ändrade belönings teknik skulle ge resultat. Så jag gjorde om hela "spår påsläpps rutinen" och det var inga problem att gå på igen. Eftersom jag nu helt plötsligt tror att jag vet vart Kim har gått spåret och försöker ta mig ditåt (tack och lov utan att styra Qarma) trasslar jag totalt in mig i ett väldigt taggigt snår och medans jag försöker ta mig låss vad tror ni händer??? Jo min duktiga duktiga vovva hittar sin pinne och tar den och kommer med den i full fart! Hon e så duktig när matte har tänkt. Jo om ni undrar vad jag menar med tänkt så syftar jag på varför hon tidigare mer eller mindre disat pinnarna, hon har ju alltid hittad de men aldrig direkt fattat att de är dom vi letar efter. Jag är så snabb på att "hjälpa" och det blir ju ibland att jag skälper i stället. Mina grannar måste tro att jag är lite vrickad eftersom jag flera dagra i veckan den senaste tiden går efter min hund i lång lina i hagarna och så fort hon hittar en pinne blir helt galet glad.

I går torsdag åkte jag hemifrån vid 07:00 för jag skulle åka till Marma det är ett läger som anordnas varje år för rottisar. Jessica och Reija har varit där hela veckan och Jeanett och Troy(Daleos Qventin Qarmas helbror) Var också där. Jag var inte framme föens vid 10:00 eftersom jag stod i stan i nästan en timme...... Väl framme satte vi igång och vallade av uppletande rutan. Qarma fick gå ut först (glöm inte att rasta hunde VÄL innan den ska jobba) ommer inte ihåg exakt hur vi gjorde men jag tror att Jeanett la ut ett föremål först med synretning. Qarma har lite svårt att gå rakt ut direkt hela vägen men jag var endå nöjd. Sen satte hon sig och bajjade..... Dumma matte. Nästa omgång fick hon också se när Jeanett la ut föremålen och den härgången blev det två stycken. Skickar henne på det ena som hon hittar men totaldissar även fast när jag ser att hon är på äg därifrån säger åt henne att ta det så går hon bara därifrån, behöver motivera upp många olika föremål. Skickar henne på det andra som hon pockar klockrent konstigt nog eftersom i min värd är det ett "äckligare" föremål men det är ju inte jag som ska ha det i munnen. Efter jag belönat henne massor för föremålet sticker jag i väg och ska sno det andra föremålet som hon dissade. Qarma har lärt sig en sak väldigt bra under sitt liv och det är hur man får stopp på någon som försöker "rymma", ta något före henne, hinna först eller något annat liknande. Det finns flera sätt, antingen biter man de i rumpan ganska hårt då brukar de flästa stanna, men matte blir jätte arg då så henne fäller man i stället för då kan hon inte vända sig om och vara jätte arg... Så det här är säkert tredje eller fjärde gången hon fäller mig. Ja ja vi hade jäkligt kul i alla fall och jag han ta grejen innan henne i alla fall. Körde en kortis med Cleo också henne måste jag öva med andra människor för jag har bara tränat henne själv hemma, så när Jessica la ut grejer ville hon knapt gå ut och titta på den ens. Kan ju påpeka att även Cleo satte sig i rutan Matte får en ordentlig bakläxa där. Har i alla fall en plan till nästa gång jag får tillfälle att köra henne! Mer om det senare!

Lunch! Mums hungrig.

Spår, Jeanett la ut Qarmas jag la Reijas och Jessica la Troys. Jeanett la tre pinnar och några frollic i Q:s spår och det fick ligga lite över en timme! Jag skulle lägga 5pinnar till Reija och Jessica skulle lägga ett jätte klurigt till Troy. Vi gick Qarmas först och jag blir sååååå stolt hon tog upp det direkt och hittade den första pinnen jätte fint! Eftersom spåret var ganska långt för Qarma (jag är inte så bra på att ange mått) bestämde vi att hon bara skulle få ta en pinne till och hon följde spåret jätte bra förutom en liten bit då hon vindade men jag tror att hon fick vittring av pinnen för hon vindade åt precis rätt håll!! Ja ja det är ju inget jag vill ha men sämre resultat kan man ju få! Hittade andra pinnen också men det var med lite bromsning i linan(har jag för mig). Kommr faktiskt inte ihåg exakt men nöjd var jag i alla fall.

Dramatik! När vi var klara med alla spår kom det en man körandes och ropar till oss att vi skulle vara berädda att hjälpa till med skogsbrand... Vi fattade ingentig och eftersom han inte gav oss mer info beslutade vi oss för att åka tillbaka till de andra. Väl frame frågar vi om de hört något och då ringer telefonen och vi alla får bege oss. Fy fasen va det bran, har aldrig varit med om någon riktig brand men jag kan säga att när man var framme och skulle släck kändes det som att ögonbrynen skulle frätas bort. Höll på där ett bra tag tills gubbarna och faktiskt vi hade fått kontroll på branden. Borde få hederspris eller något.

Middag! Så jälla hungriga.

Vägen hem var inge kul jag luktade som en skogsbrand hundarna ville inte sitta mer i bilen och svidit i ögonen efter branden ville bra ha en latte och en choklad glass... Hemma vid 22:30 usch ville vara i säng vid 22:00 eftersom vi skulle till jobbet i dag, men man kan inte alltid få som man vill eller va e det jag brukar säga!

Jo en till jobbig grej MIN NYA FI`NA KAMERA E TRASIG hur f a n gick det till? Har alltid den i sitt fodral och nu bara e den trasig.... SKIT

I morse var det veterinären kl 09:00 med Yogas urinvägar, och recept på interceptor till Reija. Sen jobba. 12:00 kom min klipphund, Flisan är en dvärgpudel som jag klippt sen hon var liten och i vanliga fall kommer hon varannan vecka!!! Duktiga matten, kan ju vara för att hon fått den bästa dealen i stan. badar och tovutreder klpper klor och nos och tassar för en löjlig summa om hon kommer varannan vecka. Men i dag skulle flisan få vårfrissa. Eftersom jag varit ledig med valpen har dt hunnit gå mer än 2veckor sedan sist och herregud va tovig lilla fröken hunnit bli. Kunde inte ens grovklippa henne med maskinen med mitt längsta skär innan badet( känns ju onödigt att tvätta och framför allt föna päls som endå ska bort. När hon var färdigfönad dog våran el... Hittade rtt elutag inne på dagis som fungerade och började klippa henne där men insåg att om jag skulle klippa hela denna hund på det här settet kommer min kropp inte att existera mera! så jag grovklipte och fick lämna ut värdshistoriens sämst klipta hund. Tur att matten inte är kräsen. Får komma tillbaka nästa vecka och bli fin!

Nu e vi helt slut och måste kolla på tv OBS vi måste det! hehe!

Go natt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0